Mleko roślinne – jakie wybrać?

Mleko roślinne (albo napój roślinny) staje się coraz bardziej popularne nie tylko wśród wegan, ale również wśród tych, którzy z dietą roślinną mają niewiele wspólnego. Jedni decydują się na nie ze względu na nietolerancje laktozy, inni ze względu na smak lub urozmaicenie diety. Bez względu na to, z jakiego powodu porzucamy mleko krowie na rzecz mleka roślinnego, warto zaznajomić się ze wszystkimi dostępnymi na rynku opcjami. Dzięki temu będziemy mogli wybrać to, które jest dla nas najlepsze nie tylko pod względem smakowym, ale również pod względem zawartych w nim wartości odżywczych. 

Warto wspomnieć, że bez wglądu na to czy wybieramy mleko kokosowe, napój sojowy czy mleko migdałowe, podczas zakupów powinniśmy wybierać te, które są fortyfikowane. Oznacza to, że są wzbogacane w wapń, witaminę B 12 i D. Oprócz tego warto sprawdzać ilość cukrów oraz białka.

Napój sojowy

Zdecydowanie najpopularniejsza opcja wśród osób pijących mleka roślinne. Większość twierdzi, że smakowo jest bardzo podobne do krowiego. Jest bogate w wapń i ma bardzo zbliżoną ilość białka do tradycyjnego mleka. W dodatku nawet lekko słodzone, nadal jest niskokaloryczne, co często jest argumentem za jego wyborem.

Napój ryżowy

Zdecydowanie najsłodsze ze wszystkich, a to wszystko zasługa naturalnie występujących cukrów. Raczej niewskazane do codziennego spożywania. W smaku wyraźnie czuć ryż i jest bardzo wodniste. Nie każdemu może przypaść do gustu. Odradza się wprowadzenie go na stałe do dziecięcej diety ze względu na możliwą zawartość arsenu.

Mleko migdałowe

Ma zdecydowanie mniejszą ilość białka niż sojowe. Można je pod tym względem porównać do ryżowego lub owsianego. Jest niskokaloryczne, więc będzie idealne dla tych, którzy szukają w mleku roślinnym możliwości obcięcia nieco spożywanych kalorii. Często do niego jest dodawana sól, przez co brakuje mu tego słodkiego posmaku, jakie można zauważyć w niemal każdym innym mleku roślinnym.

Napój owsiany

To wzbogacone o wapń będzie jego świetnym źródłem. Jako jedyna ma sporą zawartość błonnika. Jednak, tak jak już zostało to wspomniane wcześniej, nie będzie dobrym źródłem białka. Ma wielu zwolenników, szczególnie wśród kawoszy.

Mleko kokosowe

Ma bardzo mało białka i może mieć całkiem sporą ilość tłuszczów. Z tego powodu osoby na diecie nie będą z niego zadowolone. Bardzo dobrze sprawdzi się do deserów i kawy. Bez problemu można je znaleźć w wersji wzbogacanej o wapń.

Napój konopny

Chyba najmniej popularna opcja. Nie ma na rynku dostępnych zbyt wielu marek, które je oferują. Również nie należy do tych mlek roślinnych, które są obfite w białko. Fortyfikowane dostarczy Ci sporo wapnia. Jako jedyne dostarcza kwasy omega. Cena niestety jest dosyć wygórowana, ale jeśli szukamy tego jedynego warto spróbować.

Jak widać mamy całkiem spory wybór. Każdy zdecydowanie może znaleźć coś dla siebie. Mleko roślinne może być świetnym urozmaiceniem diety, jednak warto znać właściwości poszczególnych jego rodzajów, zanim zdecydujemy się wprowadzić je na stałe do swojej diety.

Zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com